Een flexibele en persoonlijke leeromgeving
In september SURF heeft een nieuw rapport gepresenteerd over de flexibele en persoonlijke leeromgeving. Dit rapport beschrijft de kaders en componenten voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving en mogelijkheden om deze componenten te integreren:
De digitale leeromgeving van de toekomst is flexibel en persoonlijk. De leeromgeving sluit aan bij behoefte en wensen van studenten en docenten, die los van tijd en locatie, snel en gemakkelijk toegang tot informatie en materialen willen hebben. Dit vraagt veel van de ICT-infrastructuur van instellingen, en stelt hoge eisen aan archivering, beveiliging en beheersbaar- heid. Een digitale leeromgeving van de toekomst is een samenhangend geheel van diensten en applicaties die studenten en docenten ondersteunen bij het leerproces en het onderwijs. Dit vraagt ook om nieuwe architecturen waarbij integratie van deze losse onderdelen een grote uitdaging vormt.
Het rapport is gericht op de ICT-kant van de digitale leeromgeving. Het gaat niet om de implementatie, zoals hoeveel vrijheid geef je de gebruikers, rolverdeling tussen actoren, mogelijkheden tot personalisatie. Pierre Gorissen ging hier ook al op in zijn blog.
Het rapport is voor iedereen die zich binnen het onderwijs bezig houdt met de digitale leeromgeving een aanrader om te lezen. Het rapport kan je hier downloaden.
No feedback yet
Form is loading...