Kamervragen over onze wiskunde-mooc
Afgelopen week heeft de Tweede Kamercommissie voor onderwijs een aantal vragen (13-17) gesteld naar aanleiding van het scienceguide artikel over onze pre-university calculus mooc. Hoewel het natuurlijk een hele eer is als we met zo'n initiatief door de politiek worden opgemerkt, zie je ook dat ze vragen gaan stellen op basis van halve informatie. Hieronder een toelichting, die het een en ander verduidelijkt.
De TU Delft ontwikkelt de Pre-University Calculus MOOC in het kader van het edX High School Initiative: 26 gratis online cursussen (MOOC’s) over uiteenlopende onderwerpen die deelnemers wereldwijd voorbereiden op een vervolgstudie. Dit initiatief richt zich op diverse vakgebieden; de TU Delft neemt de cursus Wiskunde voor haar rekening.
Bij veel bèta-opleidingen wereldwijd vinden studenten de wiskunde vaak pittig, bijvoorbeeld omdat het tempo een stuk hoger ligt dan ze gewend zijn. Met deze cursus willen wij hen helpen om voor aanvang van hun studie een goed beeld te krijgen van wat wiskunde aan een universitaire opleiding is, daar plezier in te krijgen en er optimaal op voorbereid te zijn. Dat kan ook de drempel richting bèta-en techniekopleidingen verlagen.
Hoewel de cursus dus niet specifiek wordt ontwikkeld voor Nederlandse studenten, denken we dat het ook voor hen nuttig kan zijn. De cursus kan hen helpen om een beter inzicht te krijgen in wiskunde waardoor ze het vak met meer plezier zullen volgen. Als ze de MOOC gebruiken om de elementaire wiskunde die ze nodig hebben nog even op te halen voor het collegejaar begint, zullen ze in veel gevallen een vlottere start kunnen maken met hun universitaire studie.
De cursus start in de zomer van 2015. Op dit moment hebben zich al zo’n 1500 deelnemers uit 113 landen aangemeld voor de cursus. De meeste van hen komen uit de VS en India. Uit Nederland zijn er nu zo’n 70 inschrijvingen; waarschijnlijk zijn dat voor een groot deel TU-medewerkers en wiskunde docenten.
No feedback yet
Form is loading...