Learning Analytics in het Hoger Onderwijs: mogelijkheden en aandachtspunten
In 2012 heeft de TU Delft mee gedaan aan grassrootsprojecten als onderdeel van de Innovatieregeling Learning Analytics 2012. De evaluatie van deze projecten is nu beschikbaar als het artikel: ‘Learning analytics in het hoger onderwijs: mogelijkheden en aandachtspunten’.
Wat is learning analytics?
Onder learning analytics vallen alle analyses en onderzoeken die zich bezighouden met “het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving met als doel het leren en de leeromgeving te begrijpen en te optimaliseren” (Siemens, 2011). In het onderwijs worden enorme hoeveelheden data gegenereerd die afkomstig zijn van studenten en docenten. De analyse van deze gegevens kan hogescholen en universiteiten onder meer inzicht verschaffen in: • het studiegedrag van studenten• de kwaliteit van het gebruikte onderwijsmateriaal• het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving• de kwaliteit van toetsitems• de studievoortgangMet deze kennis kunnen instellingen interventies plegen om het onderwijs te verbeteren.
Aanbevelingen
De aanbevelingen uit het rapport zijn:
- Werk samen en bundel expertise
- Onderzoek de juridische en ethische aspecten
- Bied een overzicht van tools en good practices
- Zet learning analytics in voor feedback
No feedback yet
Form is loading...