SurfAcademy seminar over MOOCs
Gisteren vond het SurfAcademy seminar over MOOCs plaats. Toen wij enkele maanden geleden vanuit de SIG OER bedachten dat het wel een goed onderwerp voor een seminar zou zijn en we een programma hebben opgesteld, hadden wij niet verwacht dat er zo veel belangstelling voor het seminar zou zijn. Meer dan 100 mensen zaten in de zaal en ook online werd het door velen gevolgd.
Het programma begon met een inleiding door Robert Schuwer (OU), vervolgens gingen Frank Beneker van de UvA en Marja Verstelle van UL in op de MOOCs van hun eigen instelling. Daarna vertelde Timo Kos over de mogelijke business impact van MOOC’s op het Nederlandse hoger onderwijs.
Na de pauze ben ik zelf in gegaan op de DelftX en wat we met Learning Analytics in combinatie met MOOCs kunnen bereiken. Als laatste spreker was Fred Mulder (OU) over de Europese activiteiten van de EADTU.
Als laatste was er een paneldiscussie met alle sprekers, die geleid werd door José van Dijck (hoogleraar Comparative Media Studies, Universiteit van Amsterdam).
Het gehele seminar is vastgelegd is inmiddels beschikbaar via het Youtube-kanaal van Surf:
- Robert Schuwer
- Marja Verstelle
- Frank Beneker
- Timo Kos
- Willem van Valkenburg
- Fred Mulder
- paneldiscussie
Enkele opmerkingen over het seminar:
- Het programma gaf een goed beeld over MOOCs. Het had volgens mij de juiste nuance.
- Het is duidelijk dat een goede MOOC maken geld kost. Gewone opname met je webcam voldoet niet aan de verwachtingen die mensen hebben.
- Ik kreeg goede reactie op onze keuze voor EdX. Het open-aspect is belangrijk
- Goede vraag van Frank aan Marja: "Voelt een student zich een student van de Universiteit van Leiden of van Coursera ? "
Bij Coursera vraag ik me dat inderdaad af. Ik merk dat zelf ook al dat ik niet precies weet van welke instellingen een bepaalde mooc op coursera is. Bij EdX ben ik hier minder bang voor, vooral ook doordat het aantal instellingen een stuk minder is. - Frank ging in zijn presentatie in waarom een eigen platform. Wel vraag ik mij af of zij dezelfde keuze zouden hebben gemaakt als ze tot Coursera of EdX waren toegelaten.
- Copyright van materialen blijkt een groot struikelblok te zijn bij ontwikkeling van MOOC's van UvA en UL. Hier hebben wij duidelijk een voordeel met onze ervaring met OpenCourseWare.
- Er werd een opmerking gemaakt dat MOOCs alleen voor een jong publiek is. Hier ben ik het niet mee eens, wel moet je duidelijk rekening mee houden.
- Timo maakt goed duidelijk in zijn presentatie dat MOOCs geen hype zijn. Met bestaande technologie wordt een nieuwe waardemodel ontwikkeld, waardoor een nieuwe markt ontstaat. Ze zijn dus duidelijk wel disruptive. Wel is duidelijk dat online onderwijs het campusonderwijs niet zal vervangen, wel zal dit veranderen.
- Volgens Fred Mulder fungeren MOOCs als change agent voor de beweging richting Open Education. Dus omarmen, ontwikkelen en doorgaan!
- Ik ben nog niet overtuigd door Fred over de Massive Open University style Courses (MOUCs). Het blijft erg vanuit de OU's gedacht en weinig vanuit de gebruikers en het succes van de huidige MOOCs.
Al met al dus een zeer goed en inhoudelijk seminar. Het volgende interessante evenement in dit kader is het evenement dat SURF, OU en TU Delft organiseren op 13 maart in Utrecht.
Er is inmiddels ook een verslag gemaakt van de bijeenkomst.
No feedback yet
Form is loading...