MOOCs in Nederland
Inmiddels zijn er drie universiteiten in Nederland die hebben aangekondigd om te starten met MOOCS.
Universiteit Leiden was de eerste met de aankondiging van "European Law" op het Coursera platform (inmiddels meer dan 10.000 deelnemers). De UvA heeft er voor gekozen om de MOOC "Introduction to Communication Science" te gaan doen op het platform van Edia dat gebaseerd is op Sakai. Twee weken gelden heeft de TU Delft aangekondigd dat zij dit jaar ook MOOCs gaat aanbieden, maar dat de keuze voor het platform nog niet gemaakt is (red: nog steeds niet).
Je kan natuurlijk veel kritiek hebben om de hele ontwikkeling van MOOCs, maar het zorgt wel voor veel aandacht in de media voor open en online onderwijs. Eindelijk zou ik willen zeggen! De afgelopen tijd is de Nederlandse pers wakker geworden. Verschillende kranten hebben er al over geschreven en deze week werd 'professor' Robert Schuwer zelf geinterviewd voor RTL Editie NL (met videofragmenten van TU Delft erin, zonder bronvermelding).
De afgelopen jaren zijn veel universiteiten en hogescholen bezig geweest met weblectures. Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit gewoon het opnemen van het normale college. Ik zie dat de ontwikkeling van de moocs ons de mogelijkheid biedt om echt een stap verder te gaan in het gebruik van video. Dus video-opnames niet als aanvulling, maar als vervanging en verbetering.
Interessant in dit kader is dat de OpenUniversiteit (ism EADTU) bezig is met MOUC: Massive OU style Courses:
MOUCs onderscheiden zich van MOOCs op een aantal punten, bijvoorbeeld:
- de lerende staat centraal (in plaats van de presenterende docent),
- de leermaterialen zijn ontwikkeld voor zelfstudie,
- je kunt op elk moment beginnen en eigen tempo aanhouden (geen cohortbenadering),
- er zijn in veel gevallen - tegen betaling -credits te verwerven via tentamens, en
- er worden cursussen in diverse Europese talen aangeboden (in plaats van alleen maar in het Engels).
Dit werd afgelopen najaar aangekondigd, maar sindsdien is het stil geworden.
Als ik deze 'onderscheidende' punten bekijk, dan vraag ik me af hoe onderscheidend deze punten over een paar maanden nog zijn. Bij vrijwel alle MOOC-platforms zie ik bewegingen op deze punten. De eerste twee punten vind ik nu al discutabel. Het derde punt is volgens mij juist een punt waarmee de MOOCs hun succes halen, doordat iedereen tegelijkertijd hetzelfde moet doen ontstaat er een community van peer learners. Je ziet dat dit ook steeds meer gefaciliteerd wordt en dat studenten elkaar opzoeken.
Ook zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van credit verkrijgen voor MOOCs. Blijft eigenlijk alleen het onderscheidende punt over de talen over. Dit maakt echter dat het bereik van je mooc verkleind. Een mooc in het Nederlands zal alleen mensen uit Nederland en Vlaanderen trekken en niet een wereldwijd publiek.
Seminar massive open online courses (MOOC’s)
Op 26 februari verzorgt Surf Academy een middagseminar over MOOCs. Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:
- Kennismaking met MOOC’s, door Robert Schuwer (OU): wat is een MOOC, welke ontwikkelingen spelen er en wat is de mogelijke impact voor het hoger onderwijs in Nederland?
- Twee praktijkcasussen, vanuit de Universiteit Leiden (door Marja Verstelle) en de Universiteit van Amsterdam (door Frank Benneker). Welke ervaringen hebben zij met het opzetten van een MOOC? Welke technische, organisatorische en onderwijskundige uitdagingen komen ze daarbij tegen?
- Wat is de mogelijke business impact van MOOC’s op het Nederlandse hoger onderwijs?, door Timo Kos (Khan Academy NL / Capgemini Consulting)
- Wat zijn de educatieve kansen van MOOC’s voor het Nederlandse hoger onderwijs?
- MOOC’s en learning analytics, door Willem van Valkenburg (TU Delft): hoe kan de analyse van de grote hoeveelheden data bij een MOOC helpen om het aanbod te verbeteren?
- MOOC’s European style, door Fred Mulder (OU): gesteund door de Europese Unie zijn open universiteiten in Europa bezig met het ontwikkelen van MOOC’s, als tegenhanger van de MOOC’s uit de VS. Hoe onderscheiden deze MOOC’s zich?
Het seminar is bedoeld voor docenten en medewerkers in het hoger onderwijs die kennis willen opdoen over MOOC’s en meer inzicht willen krijgen in wat dit fenomeen voor hun instelling kan betekenen. U kunt zich tot 15 februari aanmelden via hun website.
No feedback yet
Form is loading...