De markt van LMS in het hoger onderwijs
De afgelopen jaren zijn er vele overnames geweest van LMS-systemen waardoor er een consolidatie is ontstaan. Het grote voorbeeld hiervan is Blackboard met de overnames van Angel Learning en WebCT. Phill Hill heeft het overzicht van de ontwikkelingen gemaakt.
Voor eerst zien wij weer een toename van het aantal home-grown platforms. Dit komt vooral door de ontwikkeling van MOOCs, waarvoor in 2011 en 2012 de volgende platforms zijn gelanceerd:
- Coursera (komt vanuit Stanford)
- Udacity (komt vanuit Stanford)
- EdX (komt vanuit MIT)
- Class2Go (komt vanuit Harvard)
Ik vind het wel opvallend dat deze instellingen toch weer nieuwe platforms ontwikkelen. Blijkbaar voldoen bestaande systemen niet aan de wensen en zijn deze ook niet aan te passen, zelfs de open-source systemen niet. Of is het toch een vorm van hobbyisme van individuele docenten?
Andere zaken die mij opvallen:
- ondanks de paar grote universiteiten die er achter stonden, is het Sakai niet gelukt om een significant marktaandeel te verwerven. Recent hebben zelfs een aantal universiteiten aangekondigd dat ze niet verder investeren of zelfs stoppen.
- Moodle is het enige open-source LMS dat goed marktaandeel heeft. Wel is er de afgelopen jaar weinig groei gerealiseerd.
- Interessant is het open source platform Instructure. Dit platform draait inmiddels bij een heel aantal instellingen en het marktaandeel groeit nog. Afgelopen week kwamen ze wel negatief in de publiciteit vanwege de bug dat studenten hun cijfers konden aanpassen.
De Nederlandse markt is redelijk stabiel. Blackboard is veruit de grootste nog steeds en ik zie niet veel instellingen die bezig zijn om over te stappen. Maar ik hoor graag van instellingen als dat anders is.
7 comments
Comment from: Wilfred Rubens [Visitor]
Comment from: Hans Nouwens [Visitor]
Comment from: willem [Member]
Comment from: Pieter Hogendoorn [Visitor]
Comment from: Heino Logtenberg [Visitor]
Comment from: Joke van Cappelle [Visitor]
Comment from: willem [Member]
Form is loading...