Drop-out in een MOOC
Naar aanleiding van het artikel Massive MOOC Dropouts: Are We Really Okay With That? onderstond er een discussie met Robert en Wilfred over of er wel sprake is van dropouts. Volgens Robert kan er alleen sprake zijn van drop-out bij een formeel systeem:
@wfvanvalkenburg @wrubens Is misschien een definitiekwestie. Voor mij is een dropout er alleen bij formele systemen
— Robert Schuwer (@fagottissimo) July 24, 2012
Ik ben het daarmee niet eens. Er is wel degelijk een verschil tussen een formele cursus en een MOOC. Bij een formele cursus is het doel duidelijk: de cursus halen met een voldoende (in VS: met een zo hoog mogelijk cijfer).
Bij een MOOC is dit per 'student' verschillend. Elke student heeft zijn eigen reden en motivatie om een cursus te volgen. Dit betekent ook dat het doel anders kan zijn. Op het moment dat een student zijn doel heeft bereikt, zal hij afhaken uit de cursus. In formele zin heb je hier te maken met een drop-out, maar die student zal zich niet een drop-out voelen. Hij heeft zijn doel bereikt.
Om de drop-out rate van een MOOC goed te kunnen vergelijken met een formele cursus, zou je de studenten van te voren moeten vragen naar hun doel en achteraf bepalen of ze hun doel hebben gehaald. Ik verwacht wel dat de dropout rate bij een MOOC hoger zal zijn, omdat het natuurlijk vrijblijvend is.
Learning Analytics kan hier een goede bijdrage aan leveren om de voortgang van de student op zijn eigen doelen inzichtelijk te maken. Zodat het aantal dropout niet hoog wordt.
1 comment
Comment from: Robert Schuwer [Visitor]
Form is loading...