Nationaal Congres Onderwijs en Social Media (#NCOSM)
Afgelopen donderdag was ik uitgenodigd om een presentatie te verzorgen op het eerste Nationale Congres Onderwijs en Social Media. Het congres vond plaats bij de Hogeschool Inholland in Diemen-zuid (liedje :-) ).
De dag begon met een plenair gedeelte met een goed verhaal van de voorzitter van InHolland, Doekle Terpstra. Hij gaf een mooie inleiding voor mijn eigen presentatie:
“Ik heb het gevoel dat wij als hogescholen en universiteiten nog erg protectionistisch omgaan met de kennis waarover wij beschikken. Wij hebben de kennis en die moeten we niet delen want daar zit een concurrentievoordeel in opgesloten “.
Mijn presentatie ging natuurlijk over OpenCourseWare:
Mijn presentatie werd goed ontvangen door de overvolle zaal. Hier een selectie van tweets over mijn presentatie:
- "je hebt meer invloed dan je denkt! #stanford open courses is gestart door 1 docent!"
- "open education is niet meer te stoppen, en het is geen marketing truc"
- "Mooie, simpele uitspraak: "We have much to share with each other" "
- "ken je ed.ted.com Ted Edu al? Staan mooie lessen op!"
- "over 'OPEN' » meer dan open source » gratis, deelbaar en aanpasbaar incl. open content & educational resources"
- "We lopen achter met open cursussen online in Nederland"
- "Community en discussion is heel belangrijk bij Open Education"
- "Verkregen badges bij open courseware gaan in toekomst waarde krijgen aldus @wfvanvalkenburg "
- "Community maakt de cursus rijker dan een docent alleen zou kunnen"
- "#ocw geeft docent de kans om kennis te delen met de wereld! Goed voor #reputatie #netwerk #samenwerking #voorlichting "
- "Met iTunesU bereik je een heel ander publiek dan via andere kanalen"
- ""The opposite of open isn't "closed", the opposite of open is "broken""
- "Motivatie van studenten is het belangrijkste aspect wanneer je bezig gaat met Open Course "
- "Beste tip om met OCW te beginnen is gewoon DOEN :) "
Het congres was opgedeeld in drie tracks (marketing, onderwijs, wegwijs). Jammer vond ik dat je niet zelf kon kiezen naar welke presentatie je ging, je moest je eigen track volgen. Voor een eerste keer was het een geslaagde poging, maar er zijn duidelijk punten voor verbetering.
Het was ook leuk om een aantal personen weer eens IRL te ontmoeten. Zie ook de blog en video van Hogeschool Zuyd. Het plenaire gedeelte en de track Marketing zijn ook via Mediasite beschikbaar (met dank aan Mediamission).
No feedback yet
Form is loading...