Trendrapport Open Education Resources
Aan het begin van de Open Education Week is het Trendrapport Open Education Resources (OER) gepubliceerd. Dit rapport is geschreven door de Special Interest Group Open Educational Resouces (SIG OER).
In dit rapport wordt een goed overzicht gegeven van de stand van zaken en de ontwikkelingen op het gebied van OER. Het rapport is opgedeel in 4 delen:
- het educatieperspectief op OER
- het inhoudelijk perspectief op OER
- het technologisch perspectief op OER
- het organisatieperspectief op OER
Vanuit de TU Delft hebben wij drie bijdrages geleverd:
- Cora Bijsterveld en Sofia Dopper integreren OER in het curriculum: zijn nieuwe onderwijsontwerpen nodig als we OER kunnen (her)gebruiken?
- Martijn Ouwehand bespreekt de verschillende platforms: waarop kun je OER publiceren?
- Willem van Valkenburg zet OER in een internationaal perspectief.
Het trendrapport is een mooi document geworden, dat een must-read is voor elke onderwijsinstelling. Of zoals staatssecretaris Halbe Zijlstra gisteren zei tijdens het Open Education Week Event in Delft:
"Dit kabinet onderstreept het belang van ICT en open leermiddelen voor de ontwikkeling van creativiteit en innovatief vermogen in het onderwijs."
"Maar het onderwijsveld moet het uiteindelijk zelf doen. De overheid gaat geen content ontwikkelen of voorschrijven welke inhoud nodig is, of hoe kwaliteit van het materiaal geborgd moet worden. Dat zijn taken van het onderwijs zelf." (bron)
Dus download het rapport hier en ga als instelling hier mee aan de slag.
No feedback yet
Form is loading...