OpenCourseWare in Azië
Tijdens het AROOC11-congres krijgen wij ook een aantal country updates van de Aziatische landen Taiwan, China, Zuid-Korea en Japan. In deze updates gaven vertegenwoordigers van de verschillende landen een overzicht van de stand van zaken en de ontwikkelingen in hun land.
Taiwan
OpenCourseWare in Taiwan is booming. In 2008 is Taiwan OCW Consortium opgericht. Inmiddels zijn 28 (van de 150) universiteiten lid van het consortium, waarvan vrijwel alle topuniversiteiten. Samen hebben ze 450 cursussen geproduceerd, waarvan 75% met video. Voor 2012 hebben ze drie speerpunten:
- realisatie metadatastandaard om eenvoudig alle TOCWC-cursussen te kunnen indexeren en zoeken
- Alle OCW-websites mobiel geschikt maken
- experimenteren met een social learning platform
Taiwan OCWC wordt door de overheid gefinancieerd.
China
In China zijn ze in een vroeg stadium al gestart met OpenCourseWare. In 2003 is China Open Resources for Education (CORE) opgericht door 12 universiteiten en Central Radio and TV Universities. Op dit moment zie je dat veel internetproviders en portal die open courses aanbieden. Op dit moment heeft in China nog minder dan 40% toegang tot internet. Het zijn echter juist wel de jonger die toegang hebben. Een andere sterke driver voor OpenCourseWare is de enorme toename van het aantal studenten in het hoger onderwijs. In 1998 waren dit er 6,4 miljoen studenten. In 2010 is dit gestegen naar 31 miljoen studenten.
Voor de komende 5 jaar heeft de Chinese overheid 20 miljoen dollar beschikbaar om te investeren in OpenCourseWare. De doelstelling is zo'n 1000 hoogwaardige videocourses en 5000 andere courses.
Zuid-Korea
In Korea wordt OCW door de overheid gefinancieerd. Er zijn een aantal fondsen beschikbaar waaronder eentje specifiek voor Engineering Education.
Totaal zijn er nu 127 universiteiten actief met OpenCourseWare. Gezamenlijk hebben ze ruim 2400 cursussen geproduceerd, waar een groot deel Engineering.
Zijn zijn met twee innovatieve projecten bezig:
- Unesco-Unitwin OCW/OER Initiative
Dit zijn projecten voor derde wereld landen. De doelstelling is om de toegankelijkheid tot hoogwaardig onderwijsmateriaal te verbeteren. - UNIST's e-Education
Dit project vanuit het nationale instituut voor Science en Technology heeft als doelstelling om de kosten van het onderwijs te halveren. Daarnaast moet de lecture time ook beperkt worden. Dus een 3 cursuseenheden worden 1,5 cursuseenhoud + 1,5 OCW.
Zoals ik al eerder schreef wordt in de Koreaanse universiteitsranking (van ChoongAng Daily Newspaper) 5 punten (van de 100) ingeruimd om de universiteiten te beoordelen op Openheid. Open courses zijn hier een belangrijk onderdeel van.
Japan
Japan OCW Consortium was het eerste landelijke consortium dat is opgericht. Dit is zonder steun van de overheid gedaan. Inmiddels zijn er 43 participerende instellingen, waarvan 26 universiteiten. Gezamenlijk hebben ze al meer dan 1500 cursussen gepubliceerd.
Interessant vind ik dat ze een heel aantal zeer enthousiaste bedrijven als sponsor/deelnemers hebben.
Op dit moment zijn de meeste cursussen in Japans. Dit is een beperking in het bereik. Daarnaast zijn er veel issues met auteursrechten in Japan. Het is me niet geheel duidelijk waarom ze niet Creative Commons kunnen gebruiken.
Qua nieuwe ontwikkelingen richten zij zich op het beter beschikbaar maken van het cursusmateriaal op verschillende devices en collaborative learning met social media.
Conclusie
OpenCourseWare is al heel groot in Azië en zal de komende jaren nog veel meer toenemen, vooral in Korea en China worden veel nieuwe universiteiten die OCW starten verwacht. Jammer was dat er niemand uit Indonesië was, waardoor we daarvan geen update kregen.
No feedback yet
Form is loading...