OpenEd10: financiering van je OCW-project
In keynote van Wim Westera op dinsdag ging hij in op hoe je OCW/OER kan financieren. Volgens hem is de beste methode om gebruik te maken van cross-funding. Oftewel je financiert de gratis dienst door andere betaalde diensten. Hier zijn verschillende varianten voor. Hieronder een overzicht:
- Subsidies
Tot nu toe worden veel OCW-projecten gefinancieerd door externe subsidies. Voor de Hewlett Foundation is heel actief hiermee. Voor het OCW-project hebben wij een subsidie van het WO-Sprintproject. - Charging other customers
Het voorbeeld dat hier bijhoort is dat in veel musea kinderen gratis naar binnen mogen. Het idee hierachter is dat je meer bezoekers trekt en je daarmee de kosten financieert. Vaak zijn de marginale kosten van 1 extra gebruiker erg laag, dus je bent snel uit de kosten.
Als je dit vertaald naar OpenCourseWare dan biedt je gratis cursussen aan die gefinancieert worden doordat je extra studenten binnenhaalt op de universiteit. Je zet hiermee OCW erg in als marketingtool. (hierover later meer) - Expensive other products (freemium-model)
Dit zie je bijvoorbeeld veel bij software. Een light-versie is gratis beschikbaar, maar als je meer wil moet je betalen voor de volledige versie. Bij OpenCourseWare kan je denken aan het betalen voor begeleiding of extra content. - Shifting revenues to the future
Dit betekent dat je in het begin er gratis gebruik van mag maken, maar dat je na een periode ervoor gaat betalen. Bij veel digitale producten zie je tegenwoordig de mogelijkheid van een 30 dagen proefperiode.
Je kan dit combineren met het freemium-model door de extra diensten eerst gratis aan te bieden, bijvoorbeeld de eerste maand krijg je gratis ondersteuning, daarna moet je ervoor gaan betalen. - Requiring some exchange effort from customers
Google is hiervan een goed voorbeeld. Het zoeken via Google is gratis, maar doordat jij daarvan gebruik maakt, geeft Google allerlei informatie die zij weer gebruiken bij andere diensten. Vooral voor het tonen van advertenties.
Ik weet nog niet goed hoe ik dit naar OCW kan vertalen, maar sta open voor suggesties. - Non-monetary incentives: reputation, expressions, attentions
Niet alles hoeft meteen geld op te leveren, het aanbieden van iets gratis kan goed zijn voor je reputatie, maar ook om meer bezoekers te trekken naar je website. Je ziet dit bijvoorbeeld regelmatig bij adviesbureau’s die een gratis whitepaper aanbieden. Het idee is dat ze daarmee laten zien wat voor kennis ze hebben en er extra aandacht krijgen. Dit moet natuurlijk uiteindelijk leiden tot meer opdrachten.
Voor TUD OCW was dit een duidelijk reden om hier aan te beginnen. Met OCW hebben docenten de mogelijkheid om hun onderwijs aan de buitenwereld te laten zien en de TU Delft kan laten zien waar wij goed in zijn. In de praktijk heeft dit ook al tot nieuw relaties en opdrachten opgeleverd. - The rock-concert model
Het grote voorbeeld hierbij is Radiohead. Zij geven hun muziek gratis weg op hun eigen website. Doordat daardoor meer mensen bekend worden met hun muziek, is er meer vraag naar een ander product van hen, namelijk hun concerten. Daar verdienen ze vervolgens hun geld.
Voor OCW kan je denken aan het organiseren van een symposium, maar eigenlijk ook de mogelijk om een toets, voor accreditatie, te doen. De kosten voor een toets levert dan voldoende geld op om de gratis cursussen te kunnen financieren. - Negative price model
Dit betekent dat het gratis is om aan iets te beginnen, maar je moet het wel volbrengen anders moet je gaan betalen.
Ik zie niet direct een mogelijkheid voor een OCW-course, maar de TU zou veel geld kunnen verdienen als we studenten zouden laten betalen als ze niet op college komen.
Al met al, biedt cross-funding vele mogelijkheden om een OCW-project te financieren. Je hoeft ook niet voor een specifiek model te kiezen. Verschillende modellen kunnen gemixt worden.
3 comments
Comment from: Robert Schuwer [Visitor]
Als vader van een TU Delft student protesteer ik tegen het geopperde idee onder “negative price model” ;-).
Comment from: willem [Member]
@ Robert
Studeert jouw zoon niet netjes nominaal en haalt hij niet al zijn vakken?
Betekent het negative-price model niet dat hij eerder klaar is en dus korter jouw financiele ondersteuning nodig heeft?
Comment from: Robert Schuwer [Visitor]
@Willem:
Nee, helaas niet nominaal. De studiebeurs is wel een goed voorbeeld van een dit model. Als hij zijn studie niet afmaakt moet hij de beurs terugbetalen.
Form is loading...