Resultaten TU Delft Mobile Survey
Van 4 t/m 10 december 2009 konden studenten van de TU Delft deelnemen aan de enquete over mobiel. De enquete was beschikbaar op de homepage van blackboard.tudelft.nl. In deze week zijn er 2351 reacties binnengekomen.
De belangrijkste conclusies:
- More than 60% of our students use a smart phone.
- Apple iPhone is the most popular smart phone.
- T-Mobile is the most used provider.
- More than 80% of the smart phone users have a data subscription.
- Almost 80% of the smart phone users use mobile web access daily.
- Blackboard is the most wanted TU-service for mobile access.
In de rest van het bericht ga ik hier verder op. Als je klikt op een afbeelding krijg je een grote versie hiervan te zien.
De resultaten heb ik vandaag gepresenteerd. Hieronder de presentatie hiervan:
Hieronder staat een toelichting op de slides.
Respondenten
Van de 2351 respondenten was 63% bachelorstudent en 37% masterstudent. Dit komt redelijk overeen met de studentenpopulatie van de TU Delft (In 2008 was 35% masterstudent). Hieronder een afbeelding van welke faculteiten de respondenten komen:
Als je deze cijfers vergelijkt met het aantal studenten op een faculteit, dan is de respons van Bouwkunde (BK) en Industrieel Ontwerpen (IO) lager en van Lucht & Ruimtevaart (LR) en Techniek, Bestuur & Management (TBM) hoger dan gemiddeld. Het hogere aantal voor LR kan komen omdat deze als eerste in de dropdown van de enquete zat, oftewel als je niks invult dan stond deze op LR (in de enquete zijn de Engelse titels gebruikt in alfabetische volgorde, waardoor Aerospace Engineering als eerste komt).
Al met al zijn er wel op elke faculteit voldoende reacties om representatief te zijn.
In de bovenstaande grafiek is ook meteen te zien hoeveel smartfoons er zijn per faculteit. Over de hele TU komt dit percentage uit 61%. Opvallend is dat er ook nog 1% van de studenten geen mobiele telefoon heeft. Aan de comments die hier bij horen, is te zien dat dit voornamelijk internationale studenten zijn.
Bij de faculteiten valt op dat studenten van TNW en CiTG relatief weinig smartfoons hebben, slechts 54% en 55%. Maar dus nog steeds meer dan de helft van de studenten heeft een smartfoon op deze faculteiten. Dit beeld sluit wel aan bij de werkelijkheid ;-)
De percentages zijn: 3mE 66%, BK 60%, CiTG 55%, EWI 62%, IO 62%, LR 63%, TBM 63%, TNW 54%.
Als de enquete representatief is, betekent dit dat er 10.000 TU-studenten zijn met een smartfoon!
Welke telefoons hebben onze studenten
Als je kijkt naar alle respondenten dan is Nokia hier duidelijk marktleider met 29%. Als je echter alleen kijkt naar smartfoons, dan komt Apple hier heel nadrukkelijk naar voren met 37%. Als tweede en derde eindigen HTC met 22% en Nokia met 21%. Hieronder de getallen in een overzicht:
Abonnementen
De mogelijkheden en het gebruik van het mobieltje
Uit het onderstaande overzicht blijkt dat vrijwel alle smartfoons beschikken over de basisfunctionaliteiten die je hiervan mag verwachten. Alleen de radio-functionaliteit blijft achter. De reden hiervoor is duidelijk, de iPhone heeft deze niet. Opvallend vind ik dat 89% van alle telefoons beschikt over een camera. Dit betekent dat de studenten vrijwel allemaal beschikkken over een recente telefoon, want dit zit nog niet zolang standaard op alle telefoons.
Verder heeft vrijwel elke smartfoon de beschikking over wifi. Wel lees ik uit de reacties dat studenten het moeilijk vinden om dit op de campus te gebruiken. Vooral vanwege het ontbreken van goede handleidingen voor hun platform. Ook ondersteunt nog niet elke telefoon de nieuwe encryptie die sinds 3 november wordt gebruikt voor Eduroam op de TU Delft.
Welke diensten zou de TU mobiel moeten aanbieden?
Op de vraag komt heel nadrukkelijk Blackboard als belangrijkste dienst naar voren. Op de tweede en derde plaats de webmail en de course catalog met roosters. Opvallend is dat het weinig verschil is tussen de gehele groep en de smartfoon-groep.
Commentaren
De laatste vraag van de enquete was een volledig open vraag voor het commentaar. Totaal zijn hier 322 reacties binnengekomen. Een groot aantal reacties bestonden aan het geven van complimenten voor het initiatief: "Goed dat de TU hiermee aan de slag gaat". Dat is natuurlijk altijd prettig! Er waren natuurlijk ook vele kritische opmerkingen.
Wifi/eduroam
Waar veel opmerkingen over waren waren de handleidingen om eduroam aan de praat te krijgen op de telefoon. Handleidingen ontbreken of kloppen niet meer sinds 3 november. Ook waren er opmerkingen over de gebruikte encrypties, omdat nog niet alle telefoons deze ondersteunen.
Blackboard Learn App
De iPhone gebruikers refereerde naar de Blackboard Learn-app. Dit is een applicatie van Blackboard om Blackboard toegankelijk te maken op de iPhone. Wij hebben dit op de TU tot nu toe uitgezet, omdat de building block (Blackboard Sync) die je hiervoor moet installeren conflicteerde met een andere building block. Doordat wij vorige maand zijn overgestapt naar Osiris, is dit probleem nu opgelost en gaan we Blackboard Sync binnenkort in productie nemen. Deze applicatie beperkt zich wel alleen tot notificatie, oftewel de melding "er is iets nieuws", het is niet mogelijk om dingen toe te voegen.
Timetables
Veel opmerkingen waren er ook over de interface van het roostersysteem. Deze werkt niet optimaal en dat ben ik met de studenten eens. Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe interface die als building block geïntegreerd is in Blackboard. Binnenkort komt hier meer informatie over.
Ook willen studenten graag dat hun rooster automatisch wordt bijgewerkt op hun telefoon als er een wijziging is. Dit kan technisch met iCal.
Collegerama
Een heel aantal studenten willen ook graag de collegerama-filmpjes op hun telefoon kunnen bekijken. De huidige filmpjes worden op dit moment alleen gestreamd aangeboden en de interface werkt op veel mobieltjes niet en is daarnaast ook niet geoptimaliseerd voor de kleinere resoluties. Sommige studenten refereerde hierbij aan de mogelijkheid van iTunesU.
Website
Er was ook kritiek op de TU-website en dan vooral het zoeken. Omdat website (nog) geen mobiele weergave heeft, werkt de navigatie niet. Het alternatief is dan om gebruik te maken van de zoekfunctie, maar die werkt volgens de studenten niet naar behoren. Oftewel ze kunnen niet vinden wat ze zoeken.
Conclusie
De smartfoon heeft een groot aandeel in de telefoons die studenten hebben en is er nadrukkelijk behoefte om diensten hiervoor aan te bieden. De TU gaat dit dan ook doen. In een volgend bericht ga ik hier op in.
Hieronder nog een filmpje over de evolutie van de mobiele telefoon die ik vandaag bij de introductie liet zien.
4 comments
Comment from: Ruud van Zijl [Visitor]
Comment from: Mark [Visitor]
Comment from: Sjoerd [Visitor]
Comment from: willem [Member]
Form is loading...