Masterclass Online samenwerken via een wiki
De afgelopen maand heb ik samen met Sofia Dopper van OC Focus een masterclass "Online samenwerken via een wiki" georganiseerd voor de docenten van de TU Delft. De masterclass bestond uit 2 middagen. De eerste middag kregen de cursisten het theoretische kader en leerde ze werken met de wiki. Vervolgens kregen ze een huiswerk opdracht mee om in de wiki uit te werken hoe ze dit in hun eigen vak willen toepassen. De tweede middag werd besteed aan presentaties van hun huiswerk en het verder uitwerken van het huiswerk op basis van het commentaar. We hadden ook Jolien Ubacht uitgenodigd als expert. Zij gebruikt al 3 jaar een wiki in haar onderwijs.
De cursisten hadden allemaal hun huiswerk gedaan. Wel natuurlijk just-in-time, het lijken net studenten!
ICTOpedia
Eén van de 'cursisten' was geen docent, maar projectmedewerker en heeft voor een project over ICT in het Onderwijs een wiki opgezet waar docenten alles kunnen vinden over ICTO. Ze noemt het zelf IctoPedia, daarnaast worden ook alle projectdocumenten in de wiki bijgehouden. Ik heb haar nog gewezen op de mogelijkheid van actielijsten in de TU-wiki, waarmee je eenvoudig actielijsten, elke persoon ziet dan zijn eigen acties.
Begeleiden schrijfproces van studenten
De volgende cursist wil voor het volgen van het schrijfproces van een groep studenten dat ze een wiki gebruiken. Hij heeft zelf de hele structuur opgezet voor de studenten. Wat een probleem is dat er nog steeds vaak verwacht wordt dat er een rapport wordt ingeleverd. Wiki is echter lang niet altijd hierarchisch en je zou dus juist de wiki moeten beoordelen. DeTU-wiki biedt wel de mogelijkheid om van een aantal pagina's een PDF te maken. Hij heeft ook getest met het maken van formules en dat gaat goed in de wiki.
Het beoordelen van een wiki is best lastig, de statistieken geven je wel overzicht van het aantal bijdrages, maar dat zegt niks over de inhoud. Een komma veranderen is ook een bijdrage!
Wiki als portal
Het vak mechanica is een struikelvak in de Bachelor (slagingspercentage 30%), daarnaast heeft deze docent te maken met grote studentengroepen (400 per keer). Vanwege kosten worden de lessen klassikaal gegeven. Wel worden ze opgenomen op Collegerama. Na discussie kwamen we tot de conclusie dat hij de wiki vooral als een soort portal gaat opzetten naar al het materiaal (voorbeeld) dat er beschikbaar is voor studenten om de stof te doorgronden. Dit betekent dus niet alleen hun eigen materiaal, maar ook gebruik maken van materiaal wat op internet te vinden, bijvoorbeeld bij MIT.
Belangrijk punt hierbij is dat studenten en hun begeleiders eenvoudig aanpassingen kunnen doen. het blijkt dat de juiste termen gebruiken een groot verschil maakt.
Wiki voor literatuuronderzoek
Voor een masteropleiding waar studenten erg veel leeswerk moeten doen, wil de docent het leeswerk verdelen over de verschillende studenten waarbij elke student een samenvatting op de wiki en een presentetie maakt van een aantal werken. Hierdoor is het niet nodig dat de studenten alle werken lezen. Het aantal pagina's dat een student per week mag lezen is namelijk beperkt door de faculteit. Het uiteindelijke tentamen gaat over de stof die op de wiki staat.
Vakgroep wiki
Na het volgen van de masterclass kwam deze docent tot de conclusie dat een wiki niet een specifieke meerwaarde heeft voor haar vak. wel ziet ze nadrukkelijk de meerwaarde om een wiki te gebruiken binnen de eigen vakgroeg. Vooral voor PhD's en MSc's. Ze heeft daarbij ook meteen een structuur opgezet. Ik heb haar vooral aangeraden om dit niet op een eigen eiland op te zetten, maar juist gebruik te maken van de TU-brede Researchwiki, dan wordt je onderdeel van een grotere community. Dit biedt als voordeel dat er meer mensen met vergelijkbare onderwerpen bezig zijn.
Wiki als kennismanagement
Deze docent ziet dat studenten nog vrij vaak bestanden heen en weer blijven sturen of via Blackboard File Exchange. Het grote nadeel als docent is dat je weinig zicht hebt op de groei van informatie en de voortgang van het project.
Je kan als docent tijdens het proces al bijsturen als dat nodig is. Nu gaat dit via wekelijkse bijeenkomsten, met de wiki kan dit online waardoor dit voor studenten en docenten efficiënter wordt. Bepaalde fysieke bijeenkomsten blijven nodig.
Al met al was het leuk om deze masterclass te geven en goed om te horen hoe elke docent hier verder mee gaat. De masterclass gaan we in de toekomst vaker aanbieden en dan gaan we natuurlijk deze docenten er juist ook bij betrekken.
No feedback yet
Form is loading...