Educause: Jim Collins
De keynote van de conferentie werd verzorgd door Jim Collins. Hij is bekend vanweg zijn boek "Good to Greate". Zijn focus is vooral gericht op het bedrijfsleven en dat merkte je ook in de presentatie. Hij probeerde wel de aansluiting te maken naar het onderwijs, maar dat lukte maar beperkt.
Hij is een zeer ervaren en goede spreker en dat merk. De 1,5uur zijn bij mij voorbij gevlogen. Hieronder enkele zaken die mij bij gebleven zijn.
Je moet als bedrijf niet goed zijn, je moet 'great' zijn. Als universiteit moet je dan ook niet 'business' introduceren, maar 'greatness'. Er zijn echter wel belangrijke verschillen tussen bedrijfsleven en het onderwijs. In het bedrijfsleven is geld een middel om een doel te bereiken, maar ook een definitie van het success. In een universiteit is geld alleen een middel. Een universiteit wordt niet afgerekend hoeveel winst ze hebben gemaakt. Ander verschil is dat een CEO van een bedrijf vaak de absolute macht heeft om een strategie te bepalen. In een universiteit is de macht veel diffuser.
Het is dan ook veel belangrijker om een echte leider te hebben, zodat mensen jouw volgen, zelfs als ze zelf de macht hebben.
Als leider is het belangrijkste om de goede mensen om je heen te verzamelen en pas daarna de richting waar je op gaat. Belangrijk daarbij is dat je tijdens het proces mensen daarbij niet demotiveert. Hij heeft in in zijn verhaal om de juiste mensen in de bus te zetten. De criteria hierbij zijn:
- passen bij de core values
- niet nodig om ze te management, ze doen zelf de goede dingen
- ze hebben geen baan, maar verantwoordelijkheden
- ze doen wat ze afgesproken hebben en wat ze moeten doen
- wijzen als het goed gaat naar anderen en als het slecht gaat naar zichzelf.
- ze hebben passie voor hun werk
Uit zijn onderzoek blijkt dat 90% van de great CEO's komen uit het bedrijf zelf.
Een ander belangrijk punt van hem is om een 'not todo-list' of 'stop doing list' op te zetten. Dus bewust kiezen wat je absoluut niet gaat doen.
Al met al een leuke presentatie met interessant materiaal. De vertaling naar het onderwijs had nog wel wat sterker gemogen.
No feedback yet
Form is loading...