Kritische succesfactoren voor het gebruik van Web2.0 binnen bedrijven
In McKinsey Quaterly deze keer een interessant artikel over het gebruik van Web2.0 binnen bedrijven. McKinsey heeft onderzoek gedaan bij een groot aantal bedrijven die actief gebruik maken van Web2.0. Op basis van dit onderzoek hebben ze 6 kritische succesfactoren opgesteld:
- The transformation to a bottom-up culture needs help from the top
Hier ben ik het wel mee eens. Het is leuk om van onderaf te beginnen, maar op een gegeven moment heb je het management wel nodig. - The best uses come from users—but they require help to scale.
Een goed voorbeeld hiervan is de TBM-wiki. Deze is opgezet door een aantal promovendi en groeide als kool. Hierdoor werd het op een gegeven moment te veel werk voor deze promovendi. Nu hebben wij deze wiki opgeschaald naar een TU-brede wiki-omgeving inclusief een supportorganisatie. Wel hebben deze originele mensen nog steeds dezelfde rechten in het systeem. - What’s in the workflow is what gets used
Alle nieuwe technologies zijn leuk maar het moet wel passen in het proces van een medewerker, anders verliest dit op een gegeven moment de aandacht. - Appeal to the participants’ egos and needs—not just their wallets
De publieke erkenning van je werk is motiverender dan alleen een bonus. - The right solution comes from the right participants
Niet elke tool is geschikt voor elke deelnemer, maar ook de kwaliteit is afhankelijk van de deelnemers. - Balance the top-down and self-management of risk
Bedrijven hebben moeite met de balans tussen vrijheid en control.
1 comment
Comment from: Wilfred Rubens [Visitor]
Dag Willem,
Dank voor de heldere samenvatting.
Form is loading...