Landelijke blackboardbijeenkomst over evaluatie
Afgelopen vrijdag was de eerste landelijk Blackboard bijeenkomst van het nieuwe jaar. Het onderwerp deze keer was evaluatie. Meer dan 30 personen hadden de moeite genomen om naar Delft te komen.
Piet van der Zanden
De eerste presentatie van mijn collega Piet van der Zanden gaf eerst een mooi historisch overzicht van allerlei verschillende ontwikkelingen (universiteit, technologie, informatie technologie, leertheorien) die van invloed zijn op waar we nu staan en vooral ook waar wij ons op moeten voorbereiden.
Voor zijn onderzoek heeft hij gebruik gemaakt van de Blackboard logging data van 293 instellingen. Dit resulteert in bijna 1,3 miljoen courses met bijna 6,8 miljoen gebruikers. Op basis van deze data heeft hij een heel aantal zaken onderzocht (hij is nog niet klaar).
Uitkomsten hierbij zijn:
- studenten doen korte maar drukke sessies (veel klikken in korte tijd)
- de VLE wordt zo'n 16 uur per dag intensief gebruikt. Het gebruik is eigenlijk nooit 0.
- Staff (niet academische personeel) werkt alleen tijdens normale kantooruren in Blackboard
- na zo'n 10 jaar gebruik van een VLE lijkt de groei te stagneren.
De presentatie van Piet is te ingewikkeld voor SlideShare, dus deze kan je hier downloaden.
Antionette Vesseur
De volgende presentatie was van Antionette Vesseur van de Universiteit Maastricht. Zij vertelde over het evaluatie-onderzoek van de EleUM. Zij hebben dit inmiddels al meerdere keren uitgevoerd.
Het evaluatie-onderzoek is gebaseerd op het Excellence Model van Berenschot. Als bronnen voor de evaluatie maken ze gebruik van interviews met de facultaire coordinatoren, enquetes onder gebruikers, benchmarks van courses, analyse van documenten en een building block.
Omdat ze het inmiddels al meerdere keren hebben uitgevoerd, kan je hier ook een duidelijke ontwikkeling in de tijd zijn. In het begin was het vooral onbekend en onbemind en nu is het inmiddels een gewaardeerd systeem. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat het evaluatieonderzoek zich nu meer richt op gebruik, wensen, uitbreiding en support en veel mindern op het implementatietraject.
Ilse Depré
Na de lunch heeft Ilse ons perfect door de after-lunch dip heen gehaald. In een hoog tempo vertelde zij over het gebruik van Toledo en eloV. Toledo wordt gebruikt door de KU Leuven en bij hun associatie aangesloten hogescholen. De EloV-omgeving is speciaal voor middelbare scholen.
In de afgelopen jaren hebben ze drie onderzoeken gedaan:
- onderzoek logfiles (2002)
- inventarisatie toledogebruik (2004)
- onderzoek usability (2007)
Vooral het onderzoek naar de usability is interessant om verder te bekijken. Hoewel het onderzoek nog niet helemaal afgerond is, zijn de belangrijkste aanbevelingen:
- Zorg voor eenduidige structuur
- Zorg voor eenduidige look&feel van de courses
- Gebruik een eenduidige manier van inrichten en gebruiken van cursussen
- Zorg voor een betere toegankelijkheid van lange pagina's
- Zorg voor goede communicatie rond informatie op Blackboard en op de websites
- Belangrijke informatie bovenaan zetten (Bb zet een nieuw item standaard onderaan)
- Geef uitleg over doel en werking van functionaliteiten
- Contextgevoelige help aanbieden
- Overbodige zaken (lege menu items) verbergen
Bijlagen:
Ineke Jansen
De laatste presentatie van de dag werd verzorgd door Ineke Jansen van de Radboud Universiteit. Ze deed dit aan de hand van hun weblog voor beheerders. Dus voor meer informatie, kijk hier.
Al met al was het weer een zeer interessante dag, waar ook weer goed genetwerkt is. De volgende bijeenkomst is op 19 februari in Leuven en is een stuk technischer van aard.
No feedback yet
Form is loading...