E-merge bijeenkomst over de toekomst van Blackboard
Gisteren was er een door E-merge georganiseerde bijeenkomst over de toekomst van Blackboard binnen de verschillende instellingen. Hierbij waren mensen van de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Zuyd, Vrije Universiteit, Universiteit van Wageningen en de TU Delft.
Er ontstond een nuttige en open discussie over hoe en waarom Blackboard wordt ingezet binnen instellingen. De belangrijkste punten die ik uit deze dag heb gehaald zijn:
- Er is een groot verschil tussen hogescholen en universiteiten, o.a. op het gebied van studenten en financiën. Op een hogeschool loopt een student maar een paar jaar (2 à 3) rond daarna begint hij aan de stage. Veel studenten wonen ook nog thuis. Ze hebben hierdoor een andere betrokkenheid bij de instelling.
- De instellingen waar de grootste twijfel heerst over of het contract met Blackboard verlengt moet worden, zijn de instellingen waar Blackboard maar beperkt wordt gebruikt. Eigenlijk kan je zeggen dat hun implementatie niet succesvol is.
- Bij veel docenten is er behoefte aan rust en dus is er helemaal geen behoefte aan een heel nieuw systeem.
- Veel docenten gebruiken nog maar zeer beperkt de mogelijkheden van Blackboard. De mainstream (80%) van de docenten heeft op dit moment ruim voldoende aan de mogelijkheden van Blackboard. Met building blocks kan je ook nog een groot gedeelte van die 20% voorzien.
- Eén van de argumenten die vaak wordt genoemd is over de vendor lock-in van Blackboard. Als je dit als argument gebruikt, kan je natuurlijk niet Sharepoint als opvolger kiezen, want de lock-in en afhankelijkheid worden dan alleen maar groter (Besturingssysteem, kantoorapplicaties, E-mailvoorzieningen, portal en elo).
- Het grote dilemma voor instellingen op dit moment is welke functionaliteiten zij zelf aan willen (en moeten) bieden en welke ze aan de markt overlaten. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk e-mail, veel studenten laten hun instellings-email doorsturen naar GMail (oid). Want op de instelling krijgen ze maar beperkte ruimte en functionaliteiten. Moet een instelling nog wel investeren in een mailvoorziening voor studenten of is alleen een forward-functionaliteit voldoende?
Het is belangrijk dat je als instelling een bepaalde keuze hierin maakt en hier dan ook vol voor gaat.
No feedback yet
Form is loading...