EduExchange 2006
Gisteren was ik samen met vele anderen op de EduExchange 2006. Het is nu al een dag later, dus er zijn al meerdere bloggers geweest die wat geschreven hebben:
Toch ben ik zelf ook nog maar ff in het toetsenbord gekropen om het een en ander toe te voegen. Het congres begon te laat, mede vanwege het weer, gelukkig bood Minister Van der Hoeven uitkomst door niet op te komen dagen. De opening werd nu verricht door Toine Maes van Kennisnet/Ict op School. Hij had een interessant verhaal over de veranderingen die je ziet in andere sectoren (reiswereld, autobranche), waarbij de tussenlaag tussen consument en product verdwijnt, zoals reisbureau's en autodealers.
In het onderwijs zou dit betekenen dat de klant zelf alles kan leren zonder tussenkomst van school en docent. Hij poneerde hierop de volgende stelling:
Wij vragen van leerlingen een mate loyaliteit aan school en docent die wijzelf bij andere sectoren niet opbrengen.
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Je moet studenten niet verplichten om op college te komen, als ze vinden dat ze dat zelf ergens anders beter kunnnen leren of allang weten. Daarnaast is er echter nog steeds behoefte bij de 'klant' voor begeleiding en kennisoverdracht. Er zijn nog steeds veel studenten die het makkelijk vinden om naar een hoorcollege te gaan.
Verder ging hij in op Web2.0 en dat elke docent dit in zijn toolbox zou moeten hebben en gebruiken op het juiste moment. Wat web2.0 biedt goede mogelijkheden om te communiceren over informatie en betekenis te geven aan deze informatie zodat dit kennis wordt.
Gerard Hartsink (ABN-AMRO) - Het belang van standaarden in de financiële wereld
Gerard Hartsink van ABN AMRO had een goed verhaal over standaardisatie in de banqaire wereld. In de bankwereld gaat het vooral om de ketenbenadering, de hele keten van partijen die betrokken zijn bij een transactie moeten dezelfde standaarden gebruiken anders werkt het niet. Binnen Nederland is dit inmiddels goed geregeld, de volgende slag is om dit Europees te regelen. Zulke samenwerking om tot afspraken en standaarden te komen vereist een gemeenschappelijk belang en win-win voor alle partners en als laatste urgentie bij de verschillende partijen (dit kan ook door de overheid worden gecreeërd).
De belangrijkste leerervaringen die zij hebben opgedaan, maar ook zeker op de onderwijswereld van toepassinge zijn:
- Stel de klant en niet de aanbieder centraal in de gehele keten.
- Zonder gemeenschappelijke visie geen standaardisatieproces.
- betrek alle partijen in het proces.
- de business manager en niet de standaardsexpert moeten leiden zijn.
- geef standaarden niet in handen van consultants of service providers.
- focus op cooperatieve en niet op competitieve domeinen.
- creeër en ondersteun geen lokale standaarden of lveranciers standaarden.
- bewaak de reikwijdte van het domein en laat geen afwijking van de focus toe (scope creep).
- een gemeenschappelijk platform vereist eerst overeenstemming over de standaarden.
- samenwerking van partijen in de keten leidt tot betere services voor klanten.
Triple L-project
Triple L is een Surf-project waar de Universiteit van Amsterdam, de Vrij Universiteit en Universiteit Wageningen aan deelnemen. De projectleider Maaike van Leijen-de Vos begon met een filmpje om het project te introduceren. Aangezien het project over video gaat, is dit natuurlijk een must. Het project is sinds begin van dit jaar gestart en loopt tot begin 2008. De zaken die mij zijn opgevallen:
- het gemak voor de docent is heel belangrijk
- Er zit ook een PR-functie aan online colleges
- Podcast zijn eigenlijk altijd samenvatting van een college
- Een slecht hoorcollege kan NOOIT een goed online college zijn. Begin dus met docenten die goed college geven.
- Ze hebben voor de licentie gekozen voor de meeste restrictieve versie Creative Commons.
- Ze hebben inmiddels een website en een wiki opgezet.
- Studio-opnames zijn te duur voor een grote schaal.
Het grote voordeel van online colleges is:
- plaats- en tijdonafhankelijkheid
- skippen naar de interessante delen
- doorzoekbaar en vindbaar maken
Op het technisch vlak hebben ze gekozen voor IEEE-LOM als metadata standaard. hierbij stellen ze 8 velden verplicht. Voor de data-uitwisseling gebruiken ze OAI-PMH, zoals dat ook door Darenet en Lorenet wordt gebruikt. Elke instelling heeft zijn eigen repository; de content hieruit wordt geharvest naar een centrale repository zodat je dit wel al het materiaal van de verschillende instellingen kan zoeken.
EduRep, Lorenet en samenzoeken.nl en samenmaken.nl
's Middags mocht ik zelf aan de slag (hoewel vrij kort) met een presentatie over EduRep en Lorenet. De meeste tijd hadden we ingeruimd voor Dolf Gagestein van APS om een demo te geven van samenzoeken.nl en samenmaken.nl (restricted). Samenzoeken is een portal waar je kan zoeken naar het materiaal in een aantal verschillende repositories via de webservices van eduRep. Samenmaken is één van de repositories die wordt gebruikt. Hiermee biedt APS de mogelijkheid aan instellingen om hun content online te krijgen in een repositorie. Ze gebruiken hiervoor Hive en zijn daar nog steeds erg tevreden mee.Aan het eind van de dag was er nog een forumdiscussie. Hier heb ik echter niet heel veel nieuws gehoord.
Al met al was het wel een nuttige en interessante dag, hoewel de tijdsplanning erg rommelig was.
No feedback yet
Form is loading...