EURlib congres
Vandaag was ik bij het EURlib congres, georganiseerd als afsluiting van het EURlib-project. Het thema van het symposium "The Library and Innovation in Education". De meeste presentaties gingen over het project zelf, behalve de afsluitende keynote door Paul Miller van Talis.
Na het welkomswoord van de bibliothecaris van de EUR UB ging Gert Goris in op de rol van de bibliotheek in de ICTO-innovatie. Opvallend bij de uitgangspunten was dat het vooral niet de bedoeling was dat student alles vanaf thuis gingen doen. Er zijn uiteindelijk vier projecten gedefinieerd:
- Information literacy
- Learning Object Repository
- Information Portal
- Electronic Publising of Students
Het laatste project zijn ze eigenlijk niet aan toegekomen. De belangrijkste lessen die ze geleerd hebben zijn:
- De onderwijskundige praktijk moet leidend zijn, niet de techniek.
- Zorg voor commitment van de decanen en onderwijsdirecteuren.
- Zorg voor discussiegroepen met docenten en studenten.
- Het doel is waarde toevoegen, dus kies je pilots slim.
- Practische waarde is essentieel.
- Integreer de verschillende systemen.
- Ondanks dat IT niet leidend is, is het wel belangrijk om voldoende expertise en resources te hebben.
- Volg de internationale standaarden.
"Docenten moeten er niet aan geloven, maar er in geloven"
De Einstein generatie
De volgende presentatie werd verzorgd door Gusta Drenthe en Isabelle Heyvaert, beiden van de bibliotheek, over information skills and the Einstein Generation. Ze begonnen met een stuk uit de documentaire van Nova over de Einstein-generatie. Uiteindelijk ging de presentatie eigenlijk over het gebruik van een CMS voor de bibliotheek vakken. Niet erg bijzonder.
Thesaurus driven semantic search applied to structuring ELOs
De volgende presentatie werd verzorgd door Wilco te Winkel en Liesbeth Mantel met als onderwerp Thesaurus driven semantic search applied to structuring ELOs . Wilco begon met een introductie over hoe de opleiding psychologie probleem gestuurd onderwijs inzet. Dit was een goede spreker met een interessant verhaal over verschillen type zoekenden. Eigenlijk heb je twee type:
- Analytisch (expert)
- Browsend (beginners)
Je kan in betrekkelijk korte tijd leren om als expert te zoeken. Maar het zoeken is gebonden een aan specifiek domein, daarom kan je in een bekend domein als expert zoeken, terwijl je in een onbekend domein als beginners zoekt.
Om deze beide groepen zoekende te kunnen faciliteren, maakt de EUR gebruik van Collexis, dit is een tool om semantisch te zoeken op basis van zogenaamde fingerprints. Deze tool hebben ze geïntegreerd in de leeromgeving van Psychologie, waardoor het voor studenten heel eenvoudig is om te gebruiken. De resultaten van het project zijn:
- semantische technieken zijn een zeer interessante mogelijk aanpak voor de koppeling van bibliotheekdiensten en leeromgevingen.
- Het betekent wel dat er lange termijn investeringen nodig zijn in professionalisering van de staf, ontwikkeling en ondersteuning.
De presentatie was eigenlijk te kort om echt in te gaan om de mogelijkheden van het semantisch zoeken, dat is jammer. Gelukkig werkt Liesbeth vanaf januari in Delft, dus dat zal ik nog wel horen.
Erasmus Learning Object Repository
Na de lunch, waarin ik bijgepraat heb met Gerard Bierens over weblogs voor de universiteit/hogeschool (binnenkort zal ik hier nog over posten), was de dagvoorzitter Jan Jüngen zelf aan de beurt om te vertellen over zijn project over het opzetten van een onderwijsrepositorie.
De voornaamste redenen om te starten met een onderwijsrepositorie zijn:
- de waarde van content en content productie
- vinden en delen van content
- creëren van nieuwe diensten van de bibliotheek
De doelgroep hierbij is voornamelijk docenten en studenten. Als repositorie gebruiken zij Hive (net zoals E-merge). Bij de keuze van de metadata hebben zij zich aangesloten bij de landelijke trend om LOM te gebruiken. Ik vind wel dat ze vrij veel velden verplicht stellen.
Vervolgens kregen we allerlei zeer fraai onderwijsmateriaal te zien. Ik hoop dat deze spoedig in Lorenet te zien zijn, want dat is zeker een verrijking. Tenslotte had Jan nog enkele overwegingen:
- essentieel is goede mensen
- hier zijn hoge kosten mee gemoeid
- het is nog niet duidelijk wat de operationele kosten zijn
- en wat gebeurd als dit daadwerkelijk een succes wordt?
Jan's aanbeveling is dan ook om zo'n project dan ook in een breder verband (regionaal (E-merge?)of landelijk (Surf?)) op te zetten.
Serving the user; rethinking the digital library with students at its heart?
Als laatste presentatie van de dag was het de beurt aan Paul Miller. Hij hield een zeer inspirerend verhaal over de bibliotheek in de Web2.0 wereld. De rest volgt morgen in een aparte post.
1 comment
Form is loading...