OWD2006 keynote tweede dag
Vanochtend werd de keynote verzorgd door Diana Oblinger, vice-president van Educause, met de titel Balancing Agility and Stability in Higher Education. Het was een duidelijk en goed gepresenteerd verhaal, waar zij een allerlei zaken bij elkaar heeft gezet, waardoor je een interessant overzicht krijgt.
Als belangrijkste kenmerken van een lerende vandaag noemt zij:
- digital
- connected
- experiental
- immediate
- social
Interessante observaties die zij noemde zijn (zij noemde er meer):
- Amateurs as authorities
Door de vele weblogs en bijvoorbeeld wikipedia krijgen amateurs erkenning en worden gezien als authoriteit. In scripties van studenten, zie je steeds meer verwijzingen naar weblogs en wikipedia en steeds minder naar bijvoorbeeld een analoge encyclopedie. - Do-it-yourself
Mensen doen steeds meer zaken zelf online, zoals het uitzoeken van een vakantie, bankieren en natuurlijk leren. - Choice
We hebben tegenwoordig eigenlijk een onbeperkt aantal keuzes. Je ziet dat mense daar wel steeds meer moeitje mee krijgen. Als er teveel keuze is, kiezen ze juist voor het bekende.
De implicaties die zij vervolgens noemde zijn:
- Connecting
het gaat steeds meer netwerken in de echte en de virtuele wereld. Een interessant voorbeeld dat zij liet zien is hoe de gang van een school veranderd van functie. Vroeger was het bedoeld om mensen te verplaatsen, tegenwoordig is het veel meer om mensen te ontmoeten. Online zie je dit terug in de populariteit van social networking sites, zoals Hyves en linkedIn. - Engaging
Studenten zijn steeds meer actief bezig met leren, zoals real-world environments waarmee ze op afstand deel kunnen nemen aan een practicum. Daarnaast bijvoorbeeld de practica waarbij verschillende apparaten worden gecombineerd, zoals mobieltje en gps. - Visual
de nieuwe studenten zijn veel visueler ingesteld dan de oude garde. Hierdoor zie je dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van simulaties, experiementen en video's. - Formal vs. informal
Het leren gebeurd steeds meer in informele setting, peer-to-peer. De biebliotheken worden ook steeds minder gebruikt.
De suggesties die zij doet zijn:
- redefine 'distributed learning'
- consider the options
- reassess and 'unlearn'
De quote waarme ze afsloot was:
"The goal is an organisation that is constantly making its futur rather than defending its past" (Hamel & Valiksngas, 2003)
Al met al een goede keynote als opening van de tweede dag.
No feedback yet
Form is loading...