Haal meer uit de DU
Frankwatching heeft een uitgebreid verslag geplaatst over deze dag. Vooral het deel over Web 2.0 als platform voor actief en constructief leren is interessant. Wat kan je nou doen met al die Web2.0 tools in het onderwijs?
Het verhaal gaat voor een deel over de trends op het gebied van Web2.0 en vervolgens is het een terugkoppeling van de resultaten van Martin Kloos. Martin was zelf ook bij deze dag aanwezig en heeft daarover geblogd.
Het stuk over folksonomy vind ik zeer interessant omdat ik hier intern ook een discussie over heb in het kader van metadata voor Math Learning Space. Mijn voorkeur gaat hierbij ook uit voor het laten taggen, omdat dit veel beter aansluit de belevingswereld van de gebruiker. Frank verwoordt dit erg mooi:
In de digitale wereld gaat classificeren, we spreken in dit verband over folksonomy, tegenwoordig heel anders. Doordat in principe iedereen kan classificeren en er geen beperkingen meer zijn als het gaat om (voorgeschreven) indelingen, ontstaat er een veel betere afspiegeling van wat mensen vinden. In plaats van op zoek te gaan naar 'de' waarheid, komt er een soort waarschijnlijkheidsverdeling waarbij zichtbaar wordt welk percentage van een groep mensen iets vindt. (bron: Frankwatching.com)
Een ander onderwerp dat me aanspreekt is over gaming. Ik voorzie een belangrijke rol voor games in het onderwijs. Hiermee sluit je namelijk veel meer aan op de huidige 'homo zappiens'. Volgende week is hierover op de TU Delft het symposium "Spelend leren in virtuele werelden" waar ik ook naartoe ga.
No feedback yet
Form is loading...