Presentatie van Grame Barty
De openingspresentatie werd verzorgd door Grame Barty. Hij is de directeur en oprichter van Harvest Road.
In zijn presentatie ging hij in op de ontwikkelingen waar Harvest Road in zit. Hierbij hebben ze ook te maken met externe factoren. De belangrijkste omgevingsfactoren zijn:
De next generation drivers zijn volgens hem dan ook:
De centrale vraag de komende tijd zal zijn:
Hoeveel informatie geven we weg aan Google?
Als je hier verder op ingaat zie je daar er verschillende lagen ontstaan, zoals ik hieronder heb weergegeven in de figuur.
Je ziet steeds meer de trend om alles maar online te zetten, maar dat betekent meteen dat de content door Google geindexeerd wordt en dus dat het publiek toegankelijk is. De komende tijd is het belangrijk om goed te kijken naar welke content we wel en vooral welke content we niet openbaar maken. Hive biedt hier natuurlijk alle mogelijkheden voor. Er ontstaan hierbij nieuwe rollen:
Al met al een interessante presentatie waarin Harvest Road duidelijk laat zien welke richting ze opgaan.
In zijn presentatie ging hij in op de ontwikkelingen waar Harvest Road in zit. Hierbij hebben ze ook te maken met externe factoren. De belangrijkste omgevingsfactoren zijn:
- 'Ultimate consumer' - gebaseerd op Druckers information economy
- Metcalfe's effect - doordat iedereen steeds meer breedband toegang krijgt, wordt het gebruik ook steeds intensiever. Waardoor het weer meer toeneemt.
- Opkomen van nieuwe diensten - google, skype, p2p
De next generation drivers zijn volgens hem dan ook:
- Interoperability - the ability to talk across Communities of Practise
- Discoverability - to search across Communities of Practise
- Reusability - create value through re-use
- IP Rights Management - retaining ownership
- Openness
De centrale vraag de komende tijd zal zijn:
Hoeveel informatie geven we weg aan Google?
Als je hier verder op ingaat zie je daar er verschillende lagen ontstaan, zoals ik hieronder heb weergegeven in de figuur.
Je ziet steeds meer de trend om alles maar online te zetten, maar dat betekent meteen dat de content door Google geindexeerd wordt en dus dat het publiek toegankelijk is. De komende tijd is het belangrijk om goed te kijken naar welke content we wel en vooral welke content we niet openbaar maken. Hive biedt hier natuurlijk alle mogelijkheden voor. Er ontstaan hierbij nieuwe rollen:
- institution - Ga je als instelling zelf content maken, of ben je alleen een productieve gebruiker of allebei?
- learner - deze gaat steeds meer zijn eigen cursus samenstellen
- teacher - wat is de toegevoegde waarde van de docent: IP, filtering van content en de context van content.
- industry - hoe zorgen we voor duurzame content
Al met al een interessante presentatie waarin Harvest Road duidelijk laat zien welke richting ze opgaan.
1 comment
Dag Willem,
Indrukwekkend druk programma. Wanneer ga jij de dames en heren wat vertellen? Als vertegenwoordiger van Delft Kennisstad kan je toch niet achterblijven..?!
Form is loading...