Web 2.0 - Social Software Toolkit
Vandaag een zeer interessante presentatie van Patrick Klaassen bijgewoon in Nijmegen. Op uitnodiging van Ineke Janssen verzorgde hij een presentatie over allerlei verschillende social software tools, zoals weblog, wiki's, rss, bloglines, flickr en del.icio.us.
Web 2.0
De voornaamste verandering in web 2.0 is dat het veel makkelijker is om zelf content te publiceren. Je hebt geen webmaster of redacteur meer nodig om content online te zetten.
Weblogs
Bij de universiteit Leiden houden ze op dit moment een pilot met weblogs. Iedereen kan een weblog aanvragen. De eerste ervaringen zijn:
wiki's zijn vooral interessant als je samen wil schrijven over een onderwerp, gezamenlijk aantekeningen wil maken of gezamenlijk een archief (wikipedia) wil bijhouden.
Er zijn allerlei verschillende softwarepakketten op de markt, maar algemeen is het editen nog vrij primitief. Het is wel makkelijk te zien wat er veranderd is per versie.
De kwaliteitsbewaking is een probleem dat ook door de Wikipedia wordt erkend.
Een goed voorbeeld binnen het onderwijs dat Patrick noemde is bij de opleiding japanologie die een wiki hebben opgezet voor een woordenboek japan-nederlands.
RSS
RSS moet je zien als de 'glue' tussen al deze social software tools. Er zijn verschillende definities in omloop, maar de essentie is dat je eenvoudig op de hoogte kan blijven van nieuws op verschillende websites.
Op de TU Delft hebben wij in Blackboard een building block opgenomen waardoor je eenvoudig een rss-feed binnen een course kan opnemen. Er zijn ook eenvoudige javascripts waarmee je een rss in je website kan plaatsen. Op feed2js.leidenuniv.nl hebben ze daar een eenvoudige tool voor.
Bloglines
Dit is een online feeds-lezer. Hier kan je dus allerlei RSS-feeds opnemen en deze overal vandaan lezen. Ik zelf gebruik het gratis programma Feedreader. Dit moet je wel installeren.
Flickr
Dit is website waar je eenvoudig en gratis foto's op kan plaatsen. De leuke dingen hierbij zijn:
Ik zie zeker interessante mogelijkheden voor het onderwijs, maar we moeten uitkijken dat we dit gedoceerd aanbieden, want veel docenten zijn nog niet zo ver in het gebruik van ICT in het Onderwijs.
De voornaamste verandering in web 2.0 is dat het veel makkelijker is om zelf content te publiceren. Je hebt geen webmaster of redacteur meer nodig om content online te zetten.
Weblogs
Bij de universiteit Leiden houden ze op dit moment een pilot met weblogs. Iedereen kan een weblog aanvragen. De eerste ervaringen zijn:
- Gebruikers passen als eerste de lay-out aan.
- Weblog moeten geen onderdeel zijn van de corporate website
- Spam is een probleem met weblogs. In Leiden hebben ze gekozen om reacties pas na goedkeuring te tonen op de weblog.
- Actieve weblogs hebben meestal meer reacties dan berichten.
- Trackbacks zijn zeer interessant om te zien wie er verwijst naar jou bericht.
- Blackboard knowledge base: hier worden nieuwe berichten van de Blackboard contactpersonen geplaatst zodat je een makkelijk overzicht hebt. Hiervoor zou je ook een wiki kunnen gebruiken.
- Medische weblog: een student die een medische weblog is gestart voor zijn medestudenten. Inmiddels wordt er ook vele vanuit de zorgsector naar gekeken en heeft de student een uitnodiging gekregen voor een congres.
- Kijken naar de pers: weblog van de onderzoeksgroep 'nieuwe wereld', waarin zij reageren op berichten in de pers over de 'nieuwe wereld'.
- Weblog van een vak: er is een docent die voor een vak (algoritmiek) een weblog bijhoudt waar vrijwel alles voor het vak op staat.
wiki's zijn vooral interessant als je samen wil schrijven over een onderwerp, gezamenlijk aantekeningen wil maken of gezamenlijk een archief (wikipedia) wil bijhouden.
Er zijn allerlei verschillende softwarepakketten op de markt, maar algemeen is het editen nog vrij primitief. Het is wel makkelijk te zien wat er veranderd is per versie.
De kwaliteitsbewaking is een probleem dat ook door de Wikipedia wordt erkend.
Een goed voorbeeld binnen het onderwijs dat Patrick noemde is bij de opleiding japanologie die een wiki hebben opgezet voor een woordenboek japan-nederlands.
RSS
RSS moet je zien als de 'glue' tussen al deze social software tools. Er zijn verschillende definities in omloop, maar de essentie is dat je eenvoudig op de hoogte kan blijven van nieuws op verschillende websites.
Op de TU Delft hebben wij in Blackboard een building block opgenomen waardoor je eenvoudig een rss-feed binnen een course kan opnemen. Er zijn ook eenvoudige javascripts waarmee je een rss in je website kan plaatsen. Op feed2js.leidenuniv.nl hebben ze daar een eenvoudige tool voor.
Bloglines
Dit is een online feeds-lezer. Hier kan je dus allerlei RSS-feeds opnemen en deze overal vandaan lezen. Ik zelf gebruik het gratis programma Feedreader. Dit moet je wel installeren.
Flickr
Dit is website waar je eenvoudig en gratis foto's op kan plaatsen. De leuke dingen hierbij zijn:
- Tagging: door aan een foto een (of meerdere) tag(s) mee te geven, kan je foto's van verschillende mensen die over het zelfde onderwerp gaan samen bekijken. Een goed voorbeeld is owd2005.
- Hotspots: je kan bij een gedeelte van een foto een opmerking plaatsen. Een goed voorbeeld staat hier.
- Commentaar: zoals bij een weblog, kan je ook per foto commentaar geven.
- Eenvoudige plaatsing in je weblog: je kan in flickr eenvoudig een plaatje toevoegen aan je weblog. Zie dit bericht van Patrick.
Del.ico.us
Hiermee kan je online je bookmarks bijhouden. Helaas was er geen tijd meer om hier uitgebreid op in te gaan.
Stelling
Als laatste poneerde Patrick nog een stelling:
"Social Software en Web 2.0 toepassingen zijn DE bouwstenen voor het samenstellen van een Student-georienteerde leeromgeving".Conclusie
Ik zie zeker interessante mogelijkheden voor het onderwijs, maar we moeten uitkijken dat we dit gedoceerd aanbieden, want veel docenten zijn nog niet zo ver in het gebruik van ICT in het Onderwijs.
No feedback yet
Form is loading...