Ontwerpprincipes voor leren in de netwerksamenleving
Sessie van Wim Veen en Frans Jacobs over het nieuwe leren.
Wim Veen en Frans Jacobs hebben een literatuuronderzoek gedaan naar het nieuwe leren in een netwerksamenleving. Hiervan is een boekje gemaakt voor Surf genaamd 'Leren van Jongeren'. Hierin onderscheiden ze een aantal trends.
Trend 1: Ontwikkeling van een kenniseconomie.
Trend 2: Ontwikkeling van nieuwe geletterdheid.
Trend 3: Nieuwe visies op leren.
Zij komen op basis van deze trends tot 7 nieuwe ontwerpprincipes voor leren:
vertrouwen -de kunst van het loslaten
uitdaging - de weg van complexe problemen
zelfsturing - de mogelijkheid bieden voor individuele leerpaden
relevantie - de weg van klantgeoriënteerde inhouden en werkvormen
immersie - de organisatie van onderdompeling in complexe problemen
passie - het zoeken en luisteren naar wat studenten beweegt
talenten - het sturen op sterke kanten
De passie is ook iets wat heel nadrukkelijk in het verhaal van de key-note speaker Marc Prensky naar voren kwam.
Mij spreek het sturen op talenten ipv op gebreken (zoals in het huidige onderwijs voornamelijk gebeurd) erg aan. Er zitten een groot aantal voordelen aan:
- studenten leren sneller en met hogere kwaliteit
- studenten krijgen meer positieve feedback
- student krijgen meer eigen waarde
- student krijgen meer marktwaarde
Als een instelling echt wil sturen op deze 7 principes dat heeft dat nogal wat gevolgen:
- geen jaarklassen meer
- geen urenroosters
- geen one-size-fits-all meer
- geen standaard examens.
Dus eigenlijk de hele huidige leerfabrieken moeten op de schop.
Al met al komt het neer op meer flexibiliteit in inhoud, leermodellen, tijd en plaats, delen en beoordeling, leercommunities en zelfsturen.
De discussie die na de presentatie om gang moest komen, kwam niet uit de verf (het irritante gepiep van de geluidsinstallatie hielp niet). Je merkt wel dat mensen zich wel kunnen vinden in het nieuwe leren, maar ze blijven rustig hetzelfde doen wat ze al 20 jaar doen. Dus het duurt zeker nog een generatie voordat het echt helemaal ingevoerd is.
No feedback yet
Form is loading...